پرینت

منوی اصلی

آمار سایت

كاربران آنلاين
بازدید امروز
بازديد ديروز
بازديد هفته گذشته
بازديد ماه گذشته
بازدید کل
بیشترین بازدید

ورود

مراکز رشد کسب و کار

مقدمه:

به دلیل اینکه ریسک و هزینه راه اندازی شرکت برای افراد جوان و کم تجربه بالا است، مرکز رشد می تواند با حمایت از این افراد، ریسک کار را برای آنها کاهش داده و با ارائه خدمات به آن ها، توان شرکت را برای شکل گیری، ساخت محصول و تجاری سازی آن افزایش دهد. هدف مرکز رشد ساخت یک نوع محصول خاص به طور مستقیم نیست بلکه تلاش دارد با حمایت های خود به تشکیل شرکت‌هایی توانمند، خلاق و نوآور کمک نموده تا آن شرکت ها بتوانند محصولات جدید و فناورانه تولید نموده و آن را تجاری نمایند. در نهایت نیز آن افراد توانسته اند برای خود شغلی ایجاد نموده که می تواند درآمد خوبی برای متولیان خود به ارمغان آورد و محصول آنها نیز توانسته است به صنعت کشور خدمت نماید. این شرکت ها به مدت سه سال در مرکز رشد عضو خواهند بود و در این مدت اقدام به ساخت و فروش محصول خود خواهند نمود.

تعریف:

مركزي است تحت مديريت متخصصين حرفه‌اي كه با ارائه خدمات حمايتي از ايجاد و توسعه حرفه‌هايي جديد توسط كارآفريناني كه در قالب واحدهاي نوپاي فعال در زمينه هاي مختلف منتهي به فناوري متشكل شده‌اند و اهداف اقتصادي مبتني بر دانش و فن دارند، پشتيباني مي كند.

اهداف:

بستر سازي جهت تجاری كردن دستاوردهاي تحقيقاتي

ايجاد زمينه كارآفريني و حمايت از نوآوري و خلاقيت نيروهاي محقق جوان

ايجاد فضاي لازم جهت گسترش و رشد واحدهاي كوچك و متوسط دانش مدار و فناور فعال در زمينه‌هاي فناوري

بستر سازي جهت ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب جهت جذب كارآفرينان و دانش آموختگان دانشگاهي در زمينه‌هاي فناوري

توليد و توسعه محصولات و فرآيندهاي فناوري قابل عرضه به بازار

کمک به جذب بیشتر کارآموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و ایجاد شغل .

افزایش بازدهی نیروی کار بالقوه و استفاده بهینه از این سرمایه عظیم ملی

ملزومات شرکت های مرکز رشد:

1- تیم کاری متخصص: منظور افرادی که در زمینه خاصی دارای تخصص باشند و بتوانند موضوعی را که برای شرکت پیش بینی نموده اند، به انجام رسانند. همچنین علاوه بر افرادی با تخصص مرتبط با بخش فنی شرکت، نیاز به افرادی با تخصص هایی به منظور انجام امور اداری و بازاری شرکت نیز می باشد .
2- ایده محوری: هسته/شرکت باید برای خود یک ایده محوری انتخاب نماید. ایده محوری در نهایت منجر به ارائه یک محصول جدید و فناورانه می شود و شرکت می تواند آن را تجاری نماید. ایده محوری براساس شناخت تیم کاری از بازار و درک کاستی ها و نواقصات فناورانه موجود و همچنین توان تیم کاری برای ساخت آن، انتخاب می شود. موضوعات پژوهشی و مطالعاتی نمی توانند به عنوان ایده انتخاب شوند. چرا که پیش فرض این است که مطالعات و پژوهش های مربوط به ایده پیشتر انجام شده است و شرکت درصدد ساخت و تجاری سازی آن است .
3- برنامه کاری: شرکت برای راه اندازی کسب و کار، ساخت محصول و تجاری سازی آن نیازمند تهیه یک برنامه کاری (Business Plan) با رویکرد سه ساله می باشد. براساس آن شرکت می تواند مسیر حرکت خود را برای سه سال آینده از نظر، تیم کاری، محصولات، بازارها و حوزه مالی، برنامه ریزی نماید .

دوره رشد:
دوره رشد مقدماتي
(Pre – Incubator) : دوره اي حداكثر 6 ماهه است كه در آن ، به افراد و يا گروه هاي مستعدي كه داراي ايده هاي نوآورانه صنعتي هستند، مشاوره و آموزشهاي لازم براي آشنايي با بازار ، شناسايي گروه كاري، تثبيت ايده كاري و ايجاد هويت هاي حقوقي مستقل داده مي شود . در صورت موفقت در اين دوره مقدماتي و كسب هويت مستقل حقوقي، واحدهاي نوپا مي توانند متقاضي اسكان رسمي در مركز رشد شوند. زمان اين دوره با تصويب مدير مركز رشد تا 9 ماه قابل افزايش است.

دوره رشد (Incubator) : دوره اي است حداكثر 3 ساله كه طي آن واحدهاي فناوري مستقر در مركز رشد به معيارهاي رشد يافتگي دست يافته و پس از آن از مركز رشد خارج مي شوند. زمان اين دوره با تصويب هيات امنا تا 5 سال قابل افزايش است.

خدمات قابل ارائه مراکز رشد:

تأمين محل كار (به صورت اجاره)

خدمات آزمايشگاهي، كارگاهي و اطلاع رساني

خدمات مديريتي ، حقوقي ، مالي، اعتباري، پروژه يابي و بازاريابي

آموزش هاي تخصصي ويژه و مشاوره

ساير خدمات مرتبط با توسعه ،رشد و ارتقاي واحدهاي فناوري

مشارکت کنندگان در طرح:

خیرین حوزه توسعه علم و فناوری

مراکز دولتی ارائه دهنده خدمات

شرکت ها و مراکز پژوهشی

بنیادهای خیریه

نحوه مشارکت در ایجاد و توسعه مراکز رشد:

تأمین مالی طرح

اهداي زمین

خدمات توسعه ای

فضاي كاري مورد نياز برای مركز رشد:

حداقل 50 متر فضاي اداري با تجهيزات لازم اداري جهت استقرار نيروهاي ستادي مركز (تجهيزات اداري شامل ميز، صندلي، خط تلفن، تلفن،كامپيوتر، پرينتر، اسكنر، دستگاه كپي و ...)

حداقل 25 متر مربع فضاي اداري به ازاي هر واحد فناوري؛ همراه با تجهيزات اداري شامل ميز، صندلي و كمد (ميز و صندلي بايد به تعداد مورد نياز هر واحد فناوري باشد)

فضاي كارگاهي و آزمايشگاهي مورد نياز.

حداقل 50 متر مربع فضاي مخصوص برگزاري جلسات (دو اتاق جلسه 25 متري)

حداقل 50 متر مربع فضاي مخصوص دوره‌هاي آموزشي

كل فضاي مورد نياز با احتساب استقرار حداقل 20 واحد فناوري و همچنين فضاي مورد نياز پرسنل ستادي جمعاً 650  متر مربع زيربناي مفيد مي‌باشد.

دانـــشـــگـــاه

مـــرکـــز رشـــد

پـــارک فـــنـــاوری